Ústavní soud, Brno, 3. září 2012 (TZ 25/12)
Ústavní soud dnes vyhlášeným
nálezem vyhověl Římskokatolické farnosti – děkanství Nový Bydžov a
zrušil rozhodnutí Nejvyššího soudu, Krajského soudu v Hradci Králové a
Okresního soudu v Hradci Králové, které zamítly žalobu farnosti proti
Lesům České republiky, s. p., na vyklizení lesních pozemků, o nichž
farnost tvrdila, že je, resp. má být jejich vlastníkem.
Obecné
soudy vyšly z toho, že o tyto pozemky církev přišla na základě
rozhodnutí Okresního národního výboru v Novém Bydžově z července 1949,
vydaného podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě,
přijatého 21. března 1948, tedy již po Únoru 1948 v duchu tehdy panující
ideologie. Toto odnětí vlastnického práva církvi sice nikdy nebylo
zapsáno do katastrálních evidencí a církev byla po celou dobu, a je tomu
tak i nyní, v katastru nemovitostí jako vlastník těchto pozemků
evidována, soudy však dospěly k závěru, že tento zápis je nesprávný a
necítily se jím vázány. Podle nich církev o pozemky v roce 1949
skutečně přišla. Ani dnes se jich prý nemůže domáhat žalobou podle
obecných předpisů občanského práva, neboť jde o tzv. církevní majetek, a
ten může být podle obecných soudů vydán jen na základě zvláštního
zákona, jehož přijetí předpokládá tzv. blokační paragraf (§ 29) zákona o
půdě č. 229/1991 Sb., byť dosud žádný takový zákon přijat nebyl. Žalobu
novobydžovské farnosti proto zamítly.
Ústavní soud všechna napadená rozhodnutí soudů zrušil. Připomněl své stanovisko ze dne 1. listopadu 2005
sp. zn. Pl. ÚS-st. 21/05,
podle kterého žalobou o určení vlastnického práva nelze obcházet smysl a
účel restitučního zákonodárství, i stanovisko z téhož dne
sp. zn. Pl. ÚS-st. 22/05
týkající se restituce církevního majetku. Podle těchto stanovisek
restituční zákony v podstatě legalizovaly vlastnictví státu k majetku,
který stát získal konfiskacemi, znárodněním a dalšími majetkovými
opatřeními, čímž současně byla vyloučena možnost uplatnit vlastnická
práva k nim jinak než dle restitučních předpisů, tedy podle obecných
předpisů občanského práva.
Ústavní
soud však zdůraznil, že tento závěr by byl stěží obhajitelný při
neexistenci takového restitučního zákona, a to zejména za situace, kdy
tzv. blokační § 29 zákona o půdě založil u církevních subjektů legitimní očekávání, že tento majetek vypořádán bude. Existenci legitimního očekávání církevních subjektů Ústavní soud ostatně v nálezech konstatoval opakovaně. Např. v nálezu
sp. zn. II. ÚS 528/02
ze dne 2. února 2005 zdůraznil, že stát svůj závazek, vyplývající z
citovaného ustanovení zákona o půdě, tedy závazek vydat ohledně
církevního majetku restituční zákon, splnit musí, neboť je povinen
naplnit legitimní očekávání na straně církevních právnických osob, které
se opírá o zákonné ustanovení. Závěr o povinnosti zákonodárce vydat
restituční předpis převzalo i zmíněné stanovisko
Pl. ÚS-st. 22/05 a zejména pak velký plenární
nález sp. zn. Pl. ÚS 9/07 ze dne 1. července 2010. V tomto nálezu Ústavní soud dokonce autoritativně ve výroku vyslovil, že „
dlouhodobá
nečinnost Parlamentu České republiky spočívající v nepřijetí zvláštního
právního předpisu, který by vypořádal historický majetek církví a
náboženských společností, je protiústavní.“.
Na
tyto nálezy navázaly další, v nichž Ústavní soud musel reflektovat
marné plynutí času a nenaplnění povinnosti zákonodárce přijmout
restituční předpis. Nálezem ze dne 31. března 2011
sp. zn. II. ÚS 2326/07
ústavní stížnost církevního subjektu sice ještě zamítl, ale s dovětkem,
že je nutno vyčkat na splnění povinnosti zákonodárce přijmout zákon
předpokládaný ustanovením § 29 zákona o půdě, přičemž za přiměřenou dobu
pro přijetí předmětné právní úpravy lze považovat již pouze dobu, která
odpovídá časové náročnosti plnohodnotného legislativního procesu.
Ústavní soud tehdy znovu upozornil, že při pokračující protiústavní
nečinnosti zákonodárce by již Ústavní soud musel poskytnout ochranu
základním právům dotčených subjektů, která byla nečinností zákonodárce
porušena. Podobně argumentoval též v nálezu ze dne 31. srpna 2011
sp. zn. I. ÚS 562/09.
S
vědomím tohoto judikatorního vývoje, opakovaných upozorňování na
důsledky nepřijetí avizovaného restitučního předpisu a marného plynutí
času Ústavní soud v dnes vyhlášeném nálezu konstatoval, že
zákonodárce,
ač byl Ústavním soudem opakovaně upozorňován na povinnost splnit
závazek založený ustanovením § 29 zákona o půdě, a tím naplnit zmiňované
legitimní očekávání, tuto svou povinnost doposud nesplnil. A
byť je Ústavnímu soudu známo, že Parlament České republiky v současné
době projednává návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a
náboženskými společnostmi, „
vzhledem k běhu času (provizorní právní
stav trvá přes závazek státu více než 21 let) a dosud nedokončenému
legislativnímu procesu, jehož výsledek ostatně ani nelze v současné době
předjímat, musí Ústavní soud postupovat v nyní projednávané věci v
intencích již zmiňovaného stanoviska pléna Ústavního soudu Pl. ÚS-st. 22/05, jakož i zde připomínaného nálezu sp. zn. I. ÚS 562/09,“
tedy poskytnout oprávněnému církevnímu subjektu ochranu jeho ústavně
garantovaným právům individuálně cestou ústavní stížnosti. „
Jiný postup Ústavního soudu by mohl vést k dalšímu prodlužování provizorního ústavně nekonformního právního stavu“, uvedl Ústavní soud v odůvodnění.
Nález nese spisovou značku II. ÚS 3120/10. Soudcem zpravodajem byl Stanislav Balík. Odlišné stanovisko k nálezu uplatnil soudce Jiří Nykodým.
Text nálezu včetně odlišného stanoviska je k dispozici na tomto místě (172 KB, PDF).
generální sekretář Ústavního soudu