Aktuálně
Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.
Výpis aktualit
ÚS zrušil tzv. veřejnou službu a některá ustanovení zákona o zdravotních službách pro rozpor s ústavou
Výrok dnešního nálezu zní:
I.
Ustanovení § 30 odst. 2 písm. d) zákona č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění zákona č. 367/2011 Sb., se ruší dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů.
II.
Ustanovení § 121 odst. 1 ve slovech „a to po dobu nejdéle 36 měsíců ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, není-li dále stanoveno jinak“,
včetně čárky jim předcházející, odst. 4 věty první ve slovech
„nejpozději však uplynutím 36 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona“, včetně čárky jim předcházející, odst. 4 věty druhé a odst. 5
zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich
poskytování (zákon o zdravotních službách), se ruší dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů.
III.
Ustanovení § 76 a 77 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a
podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), se ruší
dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů.
IV.
Ustanovení § 36 odst. 3 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a
podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), se ve
slovech „Platnost dříve vysloveného přání je 5 let.“ ruší dnem vyhlášení
nálezu ve Sbírce zákonů.
V. Ve zbývající části se návrh zamítá.
Ústavní soud rozhodoval v dané věci o rozsáhlých návrzích jedné skupiny poslanců (Pl. ÚS 1/12), jiné skupiny poslanců (Pl. ÚS 7/12) a skupiny senátorů (Pl. ÚS 2/12)
na zrušení celé řady zákonů v sociální a zdravotní oblasti (jejich
seznam je v závěru této tiskové zprávy), prosazených vládní koalicí v
Parlamentu na konci minulého roku (všechny návrhy byly na základě usnesení Pl. ÚS 2/12 a Pl. ÚS 7/12
Ústavním soudem projednány spolu s návrhem prvním Pl. ÚS 1/12). Ústavní
soud návrhům vyhověl jen částečně, a to ve stručnosti z následujících
důvodů.
Námitka protiústavnosti legislativního procesu (podrobné odůvodnění viz část VI. nálezu)
Navrhovatelé
se na prvním místě domáhali zrušení těchto zákonů z důvodu
protiústavnosti procedury jejich přijetí. Poslanecká sněmovna o všech
těchto zákonech rozhodovala poté, co byly zamítnuty nebo vráceny Senátem
s pozměňovacími návrhy. Při jejich opětovném projednávání však
přistoupila ke sloučení rozpravy ke všem z nich za současného omezení
řečnické doby poslanců na 10 minut a počtu jejich vystoupení na dvě. Takovýto
postup sice byl podle Ústavního soudu v rozporu s § 54 odst. 8 zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, protože mezi
jednotlivými zákony nebyla dána nezbytná obsahová souvislost, Ústavní
soud však neshledal porušení základních ústavních principů vztahujících
se k proceduře jejich přijetí, a návrh proto v této části zamítl.
Zohlednil přitom, že k takovémuto omezení došlo až v závěrečné fázi
legislativního procesu a že toto pochybení nezpochybňovalo závěr o tom,
že všem zákonodárcům byla zachována možnost seznámit se s obsahem návrhů
zákonů, zaujmout k nim stanovisko a v průběhu jejich projednávání toto
stanovisko veřejně (nejen) na parlamentní půdě sdělit, případně
navrhnout jejich změny. Za opodstatněné nebylo možné považovat ani
ostatní námitky týkající se zákonodárné procedury, včetně námitky
zařazení těchto zákonů po jejich zamítnutí nebo vrácení Senátem na
program probíhající schůze.
Tzv. veřejná služba (podrobné odůvodnění viz část VII. nálezu)
Ústavní
soud výrokem I nálezu zrušil § 30 odst. 2 písm. b) zákona o
zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., ve znění zákona č. 367/2011 Sb. Podle
tohoto ustanovení vyřadí krajská pobočka úřadu práce svým rozhodnutím z
evidence uchazečů o zaměstnání toho uchazeče, který bez vážného důvodu
odmítne nabídku vykonávat veřejnou službu v rozsahu nejvýše 20 hodin
týdně v případě, že je v této evidenci veden nepřetržitě déle než 2
měsíce; tzv. veřejnou službu přitom měl uchazeč o zaměstnání vykonat bez
nároku na odměnu.
Ústavní soud dospěl k závěru, že tzv. veřejná služba je v rozporu s celou řadou ustanovení Listiny základních práv a svobod. Porušuje čl. 26 odst. 3 Listiny – právo na přiměřené hmotné zajištění
občanů, kteří bez své viny nemohou získávat prostředky pro své životní
potřeby prací – neboť rozsah veřejné služby po dobu až 20 hodin týdně
již po uplynutí dvou měsíců, kdy je uchazeč v evidenci, nepředstavuje
vhodný a přiměřený prostředek k dosažení tvrzených cílů právní úpravy
(prevence sociálního vyloučení a udržení pracovních návyků). Nadto,
rozsáhlé uvážení, jež je svěřeno krajským pobočkám úřadu práce, při
výběru uchazečů, jimž bude veřejná služba nabídnuta, činí celý proces
fakticky nahodilým a zakládajícím mezi jednotlivými uchazeči
neodůvodněnou nerovnost. Zároveň z tohoto důvodu je toto ustanovení v rozporu se zákazem svévole vyplývajícího z čl. 1 odst. 1 Ústavy.
Ústavní
soud přisvědčil i tvrzení navrhovatelů, že povinnost uchazečů o
zaměstnání přijmout nabídku tzv. veřejné služby a vykonávat ji, je v
rozporu se zákazem nucené práce podle čl. 9 odst. 1 Listiny, resp.
zákazem nucené a povinné práce podle čl. 4 odst. 2 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod. Dospěl k závěru, že veřejná
služba je v případě uchazečů o zaměstnání vykonávána nedobrovolně pod
pohrůžkou trestu spočívajícího ve vyřazení z evidence a ztrátě
zabezpečení v nezaměstnanosti. Rozsah až 20 hodin týdně navíc
představuje nepřiměřené břemeno pro uplatňování zákonem vymezených práv,
jež jsou uchazečům přiznána jako součást hmotného zajištění. Tato
povinnost přitom může s ohledem na její vnější prvky způsobovat u
jednotlivých uchazečů ponížení dotýkající se jejich vlastní důstojnosti v rozporu s čl. 1 odst. 1 a čl. 10 odst. 1 Listiny.
Veřejná služba je nakonec v rozporu i s právem zaměstnance na spravedlivou odměnu za práci podle čl. 28 Listiny.
Za odměnu ve smyslu tohoto článku přitom Ústavní soud neuznal plnění
poskytovaná uchazečům o zaměstnání (podpora v nezaměstnanosti, hrazení
zdravotního pojištění apod.), jejichž rozsah je stejný bez ohledu na to,
zda se uchazeč o zaměstnání povinnosti konat veřejnou službu podrobil,
anebo zda k jejímu výkonu ani povolán nebyl.
Tzv. přeregistrace provozovatelů nestátních zdravotnických zařízení (podrobné odůvodnění viz část VIII. nálezu)
Ústavní
soud výrokem II. zrušil též omezení platnosti dosavadních registrací
poskytovatelů nestátních zdravotnických zařízení podle dosavadního
zákona č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických
zařízeních, a s tím související požadavek nové registrace podle zákona o
zdravotních službách v ustanoveních § 121 odst. 1, 4 a 5. Ústavní soud
totiž dospěl k závěru, že tato povinnost nesleduje žádný objektivně
zjistitelný účel, k jehož dosažení by měla vést. Ten neplyne ani z dikce
zákona, ani z důvodové zprávy k původní verzi vládního návrhu zákona,
která s touto povinností nepočítala, a nedokázalo ji poskytnout ani
Ministerstvo zdravotnictví či některá z profesních komor, jež byly za
tímto účelem osloveny. Absence tohoto účelu vedla Ústavní soud k závěru o
rozporu uvedených ustanovení s ústavně zaručeným právem
podnikat (čl. 26 odst. 1 Listiny), jakož i se zákazem libovůle, jenž
vyplývá z čl. 1 odst. 1 Ústavy.
Národní registr zdravotnických pracovníků (podrobné odůvodnění viz část IX. nálezu)
Skupina
senátorů navrhla zrušení celé nové právní úpravy Národního
zdravotnického informačního systému podle § 70 až 78 zákona o
zdravotních službách, svou argumentaci však uvedla pouze ve vztahu k té
její části, jež se týká Národního registru zdravotnických pracovníků. V tomto rozsahu přistoupil k jejímu přezkumu i Ústavní soud, přičemž dospěl k závěru, že § 76 a 77 tohoto zákona je v rozporu s právem zdravotnických pracovníků na informační sebeurčení ve smyslu čl. 10 odst. 3 Listiny, a tato ustanovení zrušil (výrok III).
Ústavní
soud posuzoval, zda rozsah povinně sdělovaných a zveřejňovaných údajů o
zdravotnických pracovnících, které se dotýkají jejich práva na
informační sebeurčení, obstojí jako vhodný a nezbytný prostředek k
dosažení účelů sledovaných zřízením tohoto registru. Jako nezbytné v
tomto smyslu přitom neuznal časově neomezené zveřejňování údajů o datu a
místě narození, státním občanství, ztrátě oprávnění k výkonu
zdravotnického povolání, ztrátě zdravotní způsobilosti, ztrátě
bezúhonnosti a délce období, na které je výkon činnosti zakázán. Krom
toho, součástí přezkumu ústavnosti takových databází je i otázka
přístupu ke shromažďovaným údajům a jejich zabezpečení. Zákon musí
stanovit, kdo a za jakým účelem bude mít přístup k těmto údajům, a
zajistit, že k nim nebudou mít přístup jiné osoby, resp. že nedojde k
jejich zneužití. Těmto požadavkům však napadená úprava nedostála.
Ve
zbytku byl návrh na zrušení celé právní úpravy Národního zdravotnického
informačního systému zamítnut, neboť navrhovatelé k ostatním jeho
částem neargumentovali, zamítnutí v této části však nezakládá tzv. překážku věci rozsouzené
(touto částí by se tedy mohl Ústavní soud v budoucnu zabývat znovu,
bude-li k ní některým z oprávněných navrhovatelů předestřena
ústavněprávně relevantní argumentace). Ústavní soud zdůraznil, že
shromažďování a zpracovávání osobních údajů o zdravotním stavu pacientů
bez jejich souhlasu představuje velmi intenzivní zásah do jejich
základních práv a že v tomto směru je třeba na zákonnou úpravu klást
zvlášť přísné požadavky, které ve svém nálezu specifikoval. V této
souvislosti proto vyslovil apel na zákonodárce, aby při
přijímání nové právní úpravy Národního registru zdravotnických
pracovníků zvážil, do jaké míry z těchto hledisek obstojí i ostatní
registry tvořící Národní zdravotnický informační systém, a svým
včasným zásahem odstranil jejich případné nedostatky, jež by mohly vést
k porušování práva pacientů, zdravotnických pracovníků či jiných osob
na informační sebeurčení, resp. k jejich budoucí derogaci ze strany
Ústavního soudu.
Časové omezení platnosti dříve omezeného přání (podrobné odůvodnění viz část XI./d nálezu)
Poslední
zrušovací výrok nálezu (výrok IV) se týká institutu dříve vysloveného
přání, jehož smyslem je umožnit pacientovi vyslovení souhlasu nebo
nesouhlasu s poskytnutím určité zdravotní služby nebo způsobem jejího
poskytnutí pro případ, že by se dostal do takového zdravotního stavu, v
němž je nebude moci vyslovit (např. že si nepřeje udržování ve
vegetativním stavu života pomocí lékařských přístrojů). Poslední věta §
36 odst. 3 zákona o zdravotních službách stanovila omezení platnosti
tohoto přání na 5 let, což je však podle názoru Ústavního soudu v rozporu s čl. 9 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně.
Umožňuje totiž, aby na dříve vyslovené přání nebyl brán zřetel jen v
důsledku prostého uplynutí zákonem stanovené doby jeho platnosti, což je
v rozporu s účelem tohoto institutu.
Horní hranice pokut za správní delikty podle zákona o zdravotních službách (podrobné odůvodnění viz X nálezu)
V
této části Ústavní soud návrh skupiny senátorů zamítl. Předeslal, že
zákonné stanovení horních hranic je zásadně věcí politickou, jež je v
kompetenci zákonodárce. Podstatné při aplikaci těchto zákonů v praxi je
to, aby v konkrétním případě neměla tato pokuta likvidační charakter,
což znamená, že správní orgány mají při jejich ukládání povinnost
zvažovat dopady ve vztahu k majetkovým poměrům odpovědného subjektu.
Tato povinnost vyplývá přímo z ústavní garance vlastnického práva
obsažené v čl. 11 Listiny. Stejně tak nesmí tato pokuta zasahovat do
samotné podstaty a smyslu práva podnikat podle čl. 26 odst. 1 Listiny.
Za opodstatněné neshledal Ústavní soud ani námitky neurčitosti
předmětných skutkových podstat.
Ostatní napadená ustanovení
Ostatní
návrhy na zrušení některých ustanovení zákona o zdravotních službách
Ústavní soud zamítl. Konstatoval například, že zavedení pojmu zdravotní
služby neznamená omezení rozsahu ústavně garantované zdravotní péče, a
tedy ani porušení čl. 31 Listiny. S tímto článkem není v rozporu ani
nové vymezení standardu poskytované zdravotní péče podle § 28 odst. 2 ve
spojení s § 4 odst. 5 zákona o zdravotních službách; Ústavní soud zde s
odkazem na nález Pl. ÚS 14/02 z 4. 6. 2003 zdůraznil, že „všichni
pojištěnci by měli mít stejnou měrou nárok na taková ošetření a léčby,
jež odpovídají objektivně zjištěným potřebám a požadavkům náležité
úrovně a lékařské etiky“ a že „vhodnost a účinnost léčby (tedy
její kvalita) naopak nesmí představovat kritéria pro rozlišování
zdravotní péče na základní (levnější) a nadstandardní (dražší).“
Také
námitky směřující proti způsobu, jakým zákon o zdravotních službách
vymezuje význam názoru nezletilého pacienta na poskytnutí zdravotní
služby (§ 35), možnosti poskytovatele zdravotní služby odmítnout přijetí
pacienta nebo ukončit péči o něj (§ 48 odst. 1 a 2), možnosti
zdravotnického pracovníka neposkytnout zdravotní službu (§ 50) a proti
vymezení postavení odborného zástupce (§ 14) považoval Ústavní soud za
neopodstatněné. Návrhem na zrušení § 52 až 54, které upravují zpracování
údajů pacienta a vedení zdravotnické dokumentace, se Ústavní soud
nezabýval, neboť k nim navrhovatelé neuvedli žádnou argumentaci.
Soudcem zpravodajem byl Pavel Rychetský.
Odlišné
stanovisko proti výroku I (veřejná služba) uplatnili soudci Stanislav
Balík, Ivana Janů a Vladimír Kůrka. Odlišné stanovisko proti odůvodnění
tohoto výroku si vyhradila soudkyně Dagmar Lastovecká. Odlišné
stanovisko proti výroku V (zamítnutí zbytku návrhu) si vyhradili soudci
Jiří Nykodým, Pavel Holländer, Vlasta Formánková a Miloslav Výborný,
neboť nebyl zrušen též § 35 odst. 2 písm. a) a § 35 odst. 3 zákona o
zdravotních službách, a dále soudce Jan Musil, neboť nebyl přijat návrh
na zrušení všech napadených zákonů pro porušení ústavnosti v
legislativním procesu.
Úplný text nálezu včetně odlišných stanovisek je k dispozici v databázi NALUS zde.
V
průběhu ústního jednání uložil předseda Ústavního soudu pořádkovou
pokutu 100 000 Kč vedlejšímu účastníku - skupině poslanců Parlamentu
zastoupené poslancem JUDr. Vojtěchem Filipem - pro hrubé ztěžování
postupu řízení tím, že se bez vážného důvodu nedostavili k Ústavnímu
soudu. Text usnesení o uložení pořádkové pokuty bude k dispozici zde.
Tomáš Langášek
generální sekretář Ústavního soudu
Příloha
V řízení Pl. ÚS 1/12 Ústavní soud rozhodoval o návrhu na zrušení:
- zákona č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů,
-
zákona č. 364/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí,
-
zákona č. 365/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony,
-
zákona č. 366/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v
hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 108/2006 Sb., o
sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a další
související zákony,
-
zákona č. 367/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony,
-
zákona č. 369/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
-
zákona č. 370/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony,
- zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách),
- zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách,
- zákona č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě,
-
zákona č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických
zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě,
- zákona č. 426/2011 Sb., o důchodovém spoření,
- zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření,
-
zákona č. 428/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s
přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o doplňkovém penzijním
spoření,
eventuálně na zrušení
-
§ 30 odst. 2 písm. d) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 367/2011 Sb., a § 18a odst. 1 zákona č. 111/2006 Sb., o
pomoci v hmotné nouzi, ve znění zákona č. 366/2011 Sb., ve slovech „a
osobami vedenými v evidenci uchazečů o zaměstnání54)“
- § 121 odst. 1 a 5 zákona o zdravotních službách,
eventuálně na zrušení
- § 70 až 78 zákona o zdravotních službách,
-
§ 114 odst. 1 písm. g), § 117 odst. 1 písm. e), f), g), n) a r) a § 117
odst. 3 písm. d), e), f), g), h), i) a m) zákona o zdravotních
službách,
eventuálně na zrušení
-
§ 4 odst. 5, §14, § 28 odst. 2, § 35, § 36 odst. 3, 5 a 6, § 45 až 47, §
48 odst. 1 a 2, § 50, § 52 až 54 zákona o zdravotních službách.