Aktuálně
Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.
Výpis aktualit
Ústavní soud bude rozhodovat o pravomoci ombudsmana zahájit kárné řízení s předsedy a místopředsedy soudů
Nejvyšší správní soud (NSS) 
podáním doručeným 30. prosince 2010 navrhl Ústavnímu soudu zrušení § 8 
odst. 3 písm. c) zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, 
státních zástupců a soudních exekutorů, a § 1 odst. 7 zákona č. 349/1999
 Sb., o veřejném ochránci práv, pro rozpor uvedených ustanovení s 
ústavním pořádkem. 
Napadené ustanovení § 8 odst. 3 písm. c) zákona č. 7/2002 Sb. zní: „Návrh
 na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti předsedy nebo 
místopředsedy soudu je oprávněn podat ... c) veřejný ochránce práv proti
 kterémukoliv předsedovi nebo místopředsedovi soudu“.
Napadené ustanovení § 1 odst. 7 zákona č. 349/1999 Sb. zní: „Ochránce
 je oprávněn podat návrh na zahájení řízení podle zákona o řízení ve 
věcech soudců a státních zástupců a zúčastnit se tohoto řízení.“
Na
 základě těchto nyní zpochybňovaných ustanovení veřejný ochránce práv 
Otakar Motejl podal v únoru 2010 návrh na zahájení kárného řízení proti 
místopředsedovi Vrchního soudu v Praze J. B. pro kárné provinění podle §
 87 odst. 2 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích. NSS, ve shodě s 
kárně obviněným místopředsedou  vrchního soudu, namítá, že veřejný 
ochránce práv není k podání takového návrhu aktivně legitimován, neboť 
podle jeho názoru je jeho návrhové oprávnění v rozporu s ústavními 
principy právního řádu.
Role
 veřejného ochránce práv je podle navrhovatele definována tak, že sám 
není nadán žádnými pravomocemi a má právo pouze podávat podněty, 
upozorňovat na pochybení zejména v oblasti státní správy, a v tomto 
smyslu je nadán i legislativní iniciativou. Byla-li mu nesystémově 
svěřena i funkce výkonná, jde podle navrhovatele o ústavní exces. Má-li 
být ústavně zaručeným způsobem dodržena zásada dělby moci, nelze podle 
navrhovatele připustit, aby právo podat kárnou žalobu svědčilo někomu, 
kdo stojí mimo sféru soudní moci. NSS namítá, že veřejný ochránce práv 
není ústavním činitelem, resp. v ústavě zakotveným orgánem.
Zatímco
 oprávnění prezidenta nebo ministra spravedlnosti podat návrh na 
zahájení kárného řízení proti soudci, respektive proti předsedovi nebo 
místopředsedovi soudů nevzbuzuje žádné pochybnosti, v případě veřejného 
chránce práv je tomu podle NSS jinak.
Do
 1. 10. 2008 mohli podat návrh na zahájení kárného řízení o kárné 
odpovědnosti soudce ministr spravedlnosti, předseda Nejvyššího soudu, 
předseda Nejvyššího správního soudu, předseda vrchního soudu, předseda 
krajského soudu a předseda okresního soudu. Od 1. 10. 2008 je oprávněn 
návrh na zahájení kárného řízení podat i prezident republiky proti 
kterémukoliv soudci a návrh na zahájení kárného řízení o kárné 
odpovědnosti předsedy nebo místopředsedy soudu je oprávněn podat i 
prezident republiky proti předsedovi nebo místopředsedovi Nejvyššího 
soudu a Nejvyššího správního soudu, předsedovi vrchního a krajského 
soudu a veřejný ochránce práv proti kterémukoliv předsedovi nebo 
místopředsedovi soudu.
Ústavní soud projedná návrh Nejvyššího správního soudu pod sp.zn. Pl. ÚS 60/10 a soudcem zpravodajem je Pavel Holländer.
Jana Pelcová, tel.: 542 161 026
jana.pelcova@usoud.cz